Портал споживача
20.01.2016

Створено незалежну експертну комісію з розгляду фактів застосування суб’єктами господарювання некоректних (сумнівних) екологічних та органічних маркувань чи тверджень відносно товарів чи послуг

Нажаль, можна навести безліч прикладів, коли компанії та бренди навмисно вводили споживача в оману щодо їх екологічності. Таке явище має місце майже в кожній країни, в різних проявах та мірі й отримало назву greenwashing, тобто «зелене відмивання», а точніше «зелене окозамилювання». Де-яки фахівці з PR чи реклами можуть стверджувати: ну ми ж нікого не обманюємо! Цілком можливо. Greenwashing – це не тільки прямий обман. Окремі рекламні витівки можна віднести скоріш до «гріхів зеленого окозамилювання» ніж до прямого обману. Які саме ці гріхи і як убезпечитись від них, – можна дізнатися з публікації «Живої планети» в журналі Organic.ua: Екологічне маркування: теорія омани по-українські

Але українському ринку притаманне і пряме введення в оману споживача шляхом застосування безпідставних тверджень щодо екологічних характеристик чи переваг продукції або марковань що натякають на це. Наприклад, застосування без наявності відповідної сертифікації (тобто – підтвердження) таких тверджень як: «екологічно чистий», «натуральний», «біо-», «еко-», «екологічний» чи «органічний» відносно товарів чи виробів різних продуктових груп.

Правила застосування екологічного та органічного маркування чітко визначені в нормативно-правових актах національного законодавства, адаптованих до вимог ЄС:

Отже, порушення цих правил має бути класифіковане як порушення чинного законодавства та введення в оману споживача. Також, безпідставне застосування екологічного чи органічного маркування є ознакою недобросовісної конкуренції та демпінгу товаровиробників, продукція яких успішно пройшла відповідну сертифікацію, і застосовує таке маркування на законних правах. Відповідальність за порушення законодавства про захист економічної конкуренції передбачена розділом VІІІ Закону України «Про захист економічної конкуренції». Така дискримінація як поширення інформації, що вводить в оману, передбачає штрафні санкції у розмірі до 5% доходу за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

Звертаючи увагу на те, що Антимонопольний комітет України на початку року припинив планові перевірки, а новостворена Держпродспоживслужба України ще знаходиться в стадії становлення, Комітет з питань технічного регулювання та захисту прав споживачів громадської ради при Мінекономрозвитку України виступив з ініціативою – створити експертну комісію, яка буде працювати на громадських засадах і здійснювати громадській моніторинг українського ринку «зелених» товарів та послуг. У разі виявлення некоректних (сумнівних) маркувань щодо екологічності чи органічного походження продукції, – проводити збір і аналізування інформації та підтвердних документів, з метою визначення підстав застосування такого маркування згідно вимог чинного законодавства. За відсутності таких підстав, – звертатися зі скаргою та матеріалами за результатами попереднього вивчення фактів на адресу Антимонопольного комітету України та Держпродспоживслужби України, згідно їх компетенції. Члени комісії будуть також спостерігати і за ходом розслідування справ, надаючи, у разі потреби, необхідні консультації та роз’яснення.

Експертну комісію у складі: Берзіна С.В. (Всеукраїнська громадська організація «Жива планета»), Притульська Н.В. (Спілка об‘єднань громадян «Всеукраїнська федерація споживачів «ПУЛЬС»), Симоненко В.Є. (Київська міська організація роботодавців в галузі охорони здоров'я), Самчишин О.Т. (Асоціація споживачів України), Чекалін В.М. (Міжнародна асоціація органів з оцінки відповідності), Чернобай О.В. (Асоціція адвокатів України), Богдан Л.М. (Громадська організація «Славне життя»), Цильвик О.В. (Спілка споживачів України), було затверджено протокольним рішенням Комітету від 20.01.2016 №3.

«Експертна комісія відкрита для співпраці та взаємодії з усіма зацікавленими. Її діяльність буде спрямована на допомогу Антимонопольнму комітету України та Держпродспоживслужби України, – здійснювати функції державного нагляду (контролю) щодо добросовісної конкуренції та ринкового нагляду. Вся діяльність експертної комісії буде відкритою та публічною. Результати її роботи будуть висвітлюватися в соціальних мережах та на платформі проталу для споживачів www.gpp.in.ua», – зазначає голова експертної комісії – президент «Живої планети», Світлана Берзіна.

Протокол засідання Комітетів громадської ради при Міністерства економічного розвитку та торгівлі України від 20.01.2016 № 3